… si am putea spune ca se schimba fundamental. Apun obiceiuri vechi, se schimba tendintele, apar alte abordari. In 2016 se intrevad cel putin doua directii noi, determinate de modificarea comportamentului consumatorilor, care sunt tot mai pretentiosi si mai pragmatici.

Prima tendinta se refera la inutilitatea site-urilor invechite, mamut, lipsite de interactivitate si incremenite in ipostaza de acum cinci-zece ani, care vor fi inlocuite, treptat, cu site-uri deosebit de mobile, interactive, utile, pe care clientul le viziteaza fiindca gaseste acolo lucruri ce-i pot fi de folos.
Cea de-a doua vizeaza diminuarea tendintei de comunicare in valuri, in campanii punctuale, in favoarea unei comunicari constante, permanente, care valorifica rapid in noi campanii rezultatele campaniei anterioare.
Le vom detalia pe rand.

Am putea spune ca, la nivel practic, „disparitia” din piata a site-urilor vechi s-a produs deja, prin deconectarea lor de la publicul caruia i se adresau. Consumatorii nu le mai acceseaza, pentru ca informatiile continute acolo sunt irelevante pentru ei, nu le gasesc utilitatea. Cu alte cuvinte, „vitrinele” in care erau expuse tot felul de produse, servicii, branduri, foarte populare in perioada 2006-2010, cand digitalul incepuse sa ia un pic de avant, site-uri cu design invechit acum si cu un set prea mic de functionalitati, in raport cu cerintele de astazi, vor disparea, pur si simplu, sau vor migra spre site-uri de tip „self-service utility”.

Este suficienta o observatie educata pentru a vedea aceasta tendinta in actiune, iar ea devine din ce in ce mai evidenta, vizibila chiar si pentru nespecialisti. Cum sa aduci consumatorul pe site, altfel decat oferindu-i informatii utile pentru el, nu date complet neinteresante din punctul lui de vedere? Atunci cand esti in interior, fiecare detaliu despre companie ti se pare relevant, dar adevarul este ca publicului nu-i pasa. Singurele lucruri pe care ar vrea sa le vada consumatorul sunt cele care ii slujesc lui, ii sunt utile il ajuta in orice fel.

Incepand de anul viitor, vom vedea din ce in ce mai multe proiecte pentru „redecorarea” acestor „vitrine”, in conformitate cu noile tendinte in design si tehnologie (functionalitati practice pentru vizitatori, varianta pentru mobil etc.). Cei care au dat startul acestui trend sunt furnizorii de utilitati (gaze, electricitate, apa), care ofera vizitatorului, in afara de informatii despre companie, chestiuni utile precum detaliile despre operatiuni concrete, care ii fac viata mai simpla si il ajuta sa economiseasca timp si bani.

Ce se va intampla in perioada urmatoare? Ne asteptam sa creasca cu cel putin 25% numarul de branduri care grefeaza pe site-ul propriu un shop online mai mare sau mai mic. Cu aceasta ocazie, multe dintre companii vor face si „polishul” de site mult necesar. De asemenea, partea de Facebook/Google media va continua sa creasca.

In ceea ce priveste cea de-a doua tendinta, a comunicarii constante, putem spune ca a inceput deja, inca din 2015. Am observat, la majoritatea clientilor nostri, ca anul trecut au avut un flux sustinut, in care rezultatele unei comunicari au fost folosite imediat intr-o activare ulterioara, si tot asa. Bugetele se muta spre online, in special Facebook si media PPC, care directioneaza consumatorii spre un site, magazin etc. Acest tip de investitie este uniform la nivel anual, ceea ce ne incurajeaza sa speram intr-o schimbare benefica a tendintei. Este foarte important ca toate companiile sa inteleaga importanta unei comunicari constante. Consumatorii sunt greu de prins si usor de pierdut, migreaza foarte repede, au tendinta de a evada imediat, mai ales in conditiile in care sunt bombardati cu informatii, oferte, avantaje, beneficii. Ca sa-i poti tine alaturi de tine, trebuie sa comunici permanent cu ei, sa-i informezi, sa le dai date utile pentru traiul lor de zi cu zi, sa stie ca se pot baza pe tine oricand.

Companiile inteleg ca aceste schimbari trebuie facute si sunt mai mult sau mai putin pregatite, dar cele mai multe dintre ele raman, din pacate, doar „followeri”. Credem ca, la nivel declarativ, majoritatea vrea sa se schimbe, dar nu se intampla nimic in sensul asta pana cand nu apare un competitor care se misca in aceasta directie, iar restul se decide sa-l copieze.

Totusi, tendintele exista deja si vor deveni critice in doi-trei ani. Cu cat astepti mai mult, cu atat trenul se indeparteaza si va fi mai greu sa-l prinzi. De fapt, exista doua consecinte ale lipsei de schimbare: ori nu te adaptezi (pentru ca ai un public conservator, care prefera strict experienta „offline”, deci nu prea ai oportunitati de crestere), fie nu ai viziune si o sa pierzi teren incet-incet, pana cand n-o sa mai poti recupera pierderile. In cel mai rau caz, esti „out of business”. In cel mai bun caz, ramai constant. Da, exista niste contraexemple, sa spunem salile de fitness, care sunt cel mai mult offline, dar pana si acestea au aplicatii interactive, prin care poti tine legatura cu antrenorii, iti poti vedea workouturile etc.

Investitia pentru o astfel de schimbare inseamna doua treimi – oameni si o treime – bani

Noi, la Interactions, spunem ca aceste doua tendinte sunt benefice si filtrante. Mult timp agentiile au pierdut bani pentru ca bugete de creatie/productie au fost (si vor continua sa fie) dirijate catre entitati internationale (google, facebook etc). Aceste trenduri de ecommercing/utility vor aduce business inapoi, in fieful agentiilor, si acum se va vedea cine s-a pregatit si cine nu. Pentru ca aceasta este urmatoarea evolutie in digital. De la clasica formula „art – copy – account” in ATL-ul de scoala veche, am ajuns prin 2010 la formula „digital art – digital copy – programator – account” si acum urmeaza schimbarea urmatoare, in care va trebui ca echipele sa fie alcatuite din accounts cu tot mai multe abilitati tehnice si de analiza, programatori front/back end, pastrand insa, in continuare, si componenta de creatie. In concluzie, se inaspreste batalia tehnica, iar multe agentii sunt inca ancorate prea mult doar in partea „artsy”.

In ceea ce ne priveste, investim incontinuu in structura echipei, diversificam serviciile, oferim solutii standardizate pentru „old-school-tasks”, pentru a ne elibera, si noi, si clientul, timpul si bugetul pentru innoire si inovatie.

…pentru ca, asa cum spuneam, lumea publicitatii se schimba. Vrem ca aceasta schimbare sa ne prinda pe creasta valului, sa ne bucuram de experienta si sa aducem bani clientilor nostri.