top of page
  • Poza scriitoruluiInteractions

Lumea publicității se schimbă…

… și am putea spune că se schimbă fundamental. Apun obiceiuri vechi, se schimbă tendințele, apar alte abordări. În 2016 se întrevăd cel puțin două direcții noi, determinate de modificarea comportamentului consumatorilor, care sunt tot mai pretențioși și mai pragmatici.

Prima tendință se referă la inutilitatea site-urilor învechite, mamut, lipsite de interactivitate și încremenite în ipostaza de acum cinci-zece ani, care vor fi înlocuite, treptat, cu site-uri deosebit de mobile, interactive, utile, pe care clientul le vizitează fiindcă găsește acolo lucruri ce-i pot fi de folos. Cea de-a doua vizează diminuarea tendinței de comunicare în valuri, în campanii punctuale, în favoarea unei comunicări constante, permanente, care valorifică rapid în noi campanii rezultatele campaniei anterioare. Le vom detalia pe rând.

Am putea spune că, la nivel practic, „dispariția” din piață a site-urilor vechi s-a produs deja, prin deconectarea lor de la publicul căruia i se adresau. Consumatorii nu le mai accesează, pentru că informațiile conținute acolo sunt irelevante pentru ei, nu le găsesc utilitatea. Cu alte cuvinte, „vitrinele” în care erau expuse tot felul de produse, servicii, branduri, foarte populare în perioada 2006-2010, când digitalul începuse să ia un pic de avânt, site-uri cu design învechit acum și cu un set prea mic de funcționalități, în raport cu cerințele de astăzi, vor dispărea, pur și simplu, sau vor migra spre site-uri de tip „self-service utility”.

Este suficientă o observație educată pentru a vedea această tendință în acțiune, iar ea devine din ce în ce mai evidență, vizibilă chiar și pentru nespecialișți. Cum să aduci consumatorul pe site, altfel decât oferindu-i informațîi utile pentru el, nu date complet neinteresante din punctul lui de vedere? Atunci când ești în interior, fiecare detaliu despre companie ti se pare relevant, dar adevărul este că publicului nu-i pasă. Singurele lucruri pe care ar vrea să le vadă consumatorul sunt cele care îi slujesc lui, îi sunt utile îl ajută în orice fel.

Începând de anul viitor, vom vedea din ce în ce mai multe proiecte pentru „redecorarea” acestor „vitrine”, în conformitate cu noile tendințe în design și tehnologie (funcționalități practice pentru vizitatori, varianta pentru mobil etc.). Cei care au dat startul acestui trend sunt furnizorii de utilități (gaze, electricitate, apă), care oferă vizitatorului, în afară de informațîi despre companie, chestiuni utile precum detaliile despre operațiuni concrete, care îi fac viața mai simplă și îl ajută să economisească timp și bani.

Ce se va întâmpla în perioada următoare? Ne așteptăm să crească cu cel puțin 25% numărul de branduri care grefează pe site-ul propriu un shop online mai mare sau mai mic. Cu această ocazie, multe dintre companii vor face și „polishul” de site mult necesar. De asemenea, partea de Facebook/Google media va continua să crească.

În ceea ce privește cea de-a doua tendință, a comunicării constante, putem spune că a început deja, încă din 2015. Am observat, la majoritatea clienților noștri, că anul trecut au avut un flux susținut, în care rezultatele unei comunicări au fost folosite imediat într-o activare ulterioară, și tot așa. Bugetele se mută spre online, în special Facebook și media PPC, care direcționează consumatorii spre un site, magazin etc. Acest tip de investiție este uniform la nivel anual, ceea ce ne încurajează să sperăm într-o schimbare benefică a tendinței. Este foarte important ca toate companiile să înțeleagă importanța unei comunicări constante. Consumatorii sunt greu de prins și ușor de pierdut, migrează foarte repede, au tendința de a evada imediat, mai ales în condițiile în care sunt bombardați cu informațîi, oferte, avantaje, beneficii. Ca să-i poți ține alături de ține, trebuie să comunici permanent cu ei, să-i informezi, să le dai date utile pentru traiul lor de zi cu zi, să știe că se pot baza pe ține oricând.

Companiile înțeleg că aceste schimbări trebuie făcute și sunt mai mult sau mai puțin pregătite, dar cele mai multe dintre ele rămân, din păcate, doar „followeri”. Credem că, la nivel declarativ, majoritatea vrea să se schimbe, dar nu se întâmplă nimic în sensul ăsta până când nu apare un competitor care se mișcă în această direcție, iar restul se decide să-l copieze.

Totuși, tendințele există deja și vor deveni critice în doi-trei ani. Cu cât aștepți mai mult, cu atât trenul se îndepărtează și va fi mai greu să-l prinzi. De fapt, există două consecințe ale lipsei de schimbare: ori nu te adaptezi (pentru că ai un public conservator, care preferă strict experiența „offline”, deci nu prea ai oportunități de creștere), fie nu ai viziune și o să pierzi teren încet-încet, până când n-o să mai poți recupera pierderile. În cel mai rău caz, eșți „out of business”. În cel mai bun caz, rămâi constant. Da, există niște contraexemple, să spunem sălile de fitness, care sunt cel mai mult offline, dar până și acestea au aplicații interactive, prin care poți ține legătura cu antrenorii, îți poți vedea workouturile etc.

Investiția pentru o astfel de schimbare înseamnă două treimi – oameni și o treime – bani

Noi, la Interactions, spunem că aceste două tendințe sunt benefice și filtrante. Mult timp agențiile au pierdut bani pentru că bugete de creație/producție au fost (și vor continua să fie) dirijate către entități internaționale (Google, Facebook etc). Aceste trenduri de ecommercing/utility vor aduce business înapoi, în fieful agențiilor, și acum se va vedea cine s-a pregătit și cine nu. Pentru că aceasta este următoarea evoluție în digital. De la clasica formulă „art – copy – account” în ATL-ul de școală veche, am ajuns prin 2010 la formula „digital art – digital copy – programator – account” și acum urmează schimbarea următoare, în care va trebui ca echipele să fie alcătuite din accounts cu tot mai multe abilități tehnice și de analiză, programatori front/back end, păstrând însă, în continuare, și componenta de creație. În concluzie, se înăsprește bătălia tehnică, iar multe agenții sunt încă ancorate prea mult doar în partea „artsy”.

În ceea ce ne privește, investim încontinuu în structura echipei, diversificăm serviciile, oferim soluții standardizate pentru „old-school-tasks”, pentru a ne elibera, și noi, și clientul, timpul și bugetul pentru înnoire și inovație.

…pentru că, așa cum spuneam, lumea publicității se schimbă. Vrem că această schimbare să ne prindă pe creasta valului, să ne bucurăm de experiență și să aducem bani clienților noștri.

2 afișări0 comentarii

Postări recente

Afișează-le pe toate

Comments


bottom of page