• Luciana Ciovică

Spune-mi ce asculți ca să-ți spun cine ești: top 3 podcast-uri în România



Cu o istorie relativ recentă, care începe în anul 1980, podcast-urile își trăiesc astăzi epoca de aur. În Statele Unite ale Americii, de exemplu, în prima jumătate a acestui an s-au ascultat deja 15 miliarde de ore de podcast, comparativ cu 12 miliarde în anul 2020, estimând-se ca, până în anul 2024 să existe, doar în America, peste 100 de milioane de ascultători. Cuvântul podcast s-a format prin amalgamarea a altor două cuvinte: broadcast și iPod, termenul luând naștere pentru că, în anul 2004 când a fost utilizat pentru prima dată de jurnalistul Ben Hammersley în The Guardian, majoritatea ascultătorilor utilizau iPod-uri.


Un altfel de banana bread în pandemie

Începând cu anul 2020 când obiceiurile de viață și de consum au suferit o schimbare radicală, podcast-urile au intrat în mainstream. De ce acest boost pandemic? Pentru că timpul părea să aibă, cum ar spune Marin Preda, o nesfârșită răbdare. Dar trăsătura de marketing care justifică cel mai mult alegerea podcast-urilor de către audiență este caracterul lor extrem de nișat. De la podcast-uri sportive, la podcast-uri tehnice și istorice, paleta este diversificată și extrem de segmentată. O categorie aparte o reprezintă crime podcasts care, prin detaliile și minuțiozitatea prin care spun povestea s-au transformat în scenarii pentru seriale de succes. Un exemplu este serialul Netflix Dirty John, care are la bază podcastul L.A. Times cu același nume.


Podcast-urile în România

Un studiu realizat în anul 2020 de BRAT (Biroul Român de Audit Transmedia) arată că 37,8% dintre românii cu vârste cuprinse între 16 și 50 de ani consumă conținut audio online în format podcast. În cifre absolute, înseamnă 3,2 milioane de persoane. Podcast-urile se ascultă – dar, important - se și vizionează în versiune video, iar analiza în funcție de gen arată că bărbații preferă ceva mai mult această formă de conținut: 54,3% dintre ascultători.




Chartable, care realizează un clasament al podcast-urilor disponibile prin intermediul platformei Spotify, clasifică drept cel mai ascultat podcast din România Mind Arhitect, un podcast despre neuroștiință și psihologie aplicate în viața de zi cu zi. Acesta este urmat de podcast-ul bine cunoscutului om de radio și influencer, Mihai Morar, Fain și Simplu. De asemenea, în primele poziții printre cele mai ascultate podcast-uri la noi în țară se situează The Joe Rogan Experience, cel care, începând cu 2009 deține unul dintre cele mai de succes podcast-uri la nivel mondial. Tot Joe Rogen revoluționează industria podcast-urilor când, în mai 2020, semnează un contract de exclusivitate cu Spotify, deși audiența sa provenea, în principal, de pe platformele Apple și YouTube. În prezent, Statista.com clasează Spotify în topul platformelor de podcast din America, cu 25% cotă de piață, urmată de Apple Podcasts cu 21%.


Top făcut de Luciana Ciovică - Digital Copywriter Interactions

159 views0 comments