Ma rog, deasupra unuia, care se numea Caprita. Agentia a impartit un an sediul cu alta firma, pentru optimizarea costurilor. Se intampla in 2009. De atunci, agentia a sarbatorit multe premiere, si, recent, un client din Franta cu o cifra de afaceri care intra in topul bugetelor.

Adrian Alexandrescu (Managing Director INTERACTIONS) povesteste despre atmosfera din agentie: „Nu avem proceduri stufoase, ci doar reguli sanatoase”. Ele incep cu respectarea cuvantului dat.

Istoria agentiei
Nu stiu cat este adevar si cat este PR in povestile gigantilor care pretind ca au inceput in garajul parintilor, insa Interactions a inceput literalmente intr-un garaj (ma rog… deasupra unuia) – pe 12 ianuarie 2009, pe strada Dumitru Zossima, deasupra service-ului „Caprita”. Am impartit pentru aproape un an acel sediu cu o alta companie, pentru “optimizarea costurilor”.

Bineinteles, speram sa urmam traseul „tipic” pentru firmele ce au inceput intr-un garaj si sa anuntam in 10 ani, pe IQads, primul miliard. De euro :)

Din acesti aproape 7 ani de activitate, daca ar trebui sa mentionez 5 date importante, as spune enumera urmatoarele:

– 10 martie 2009 – primul proiect facturat (Mobexpert)

– 31 decembrie 2009 – “pe profit” din primul an de activitate

– 16 aprilie 2012 – mai mult de 10 angajati

– 18 mai 2014 – primul client alaturi de noi de 5 ani, urmat pe 22 iulie 2014 si de al doilea

– 21 octombrie 2015 – un client extern (Franta) intra in top 5 clienti din punct de vedere al cifrei de afaceri

Cea mai importanta schimbare din piata care a afectat si agentia
Am avut doua decizii in ultimii ani care ne-au modificat business-ul: intrarea pe pietele externe cu servicii de design si development precum si dezvoltarea pentru piata locala de solutii standardizate pentru proiecte urgente. In acest moment businessul extern aduce aproape 25% din profit, iar businessul de solutii standardizate ne-a adus 2 clienti noi.

Angajati
Avem astazi 18 angajati insa este interesant ca 10 dintre ei sunt alaturi de noi de minim 4 ani (unii dintre ei de aproape 7 ani). Punem mult accent pe senioritatea staff-ului, procentul seniori – juniori este covarsitor favorabil seniorilor.

Departamente
Avem 3 departamente principale si incercam sa nu creem departamente foarte mici, pentru a beneficia de efectele economiilor de scara. De asemenea, am fost “obsedati” permanent de echilibru. Din 18 angajati avem 6 la client service & project management, 6 la creatie, 5 la tehnic si unul in zona administrativa. De asemenea, splitul feminin – masculin este echilibrat, scorul este 10-8 pentru baieti, desi mult timp a fost 9-9.

Cel mai nou departament
Credem ca departamentele trebuie sa aiba o ratiune de business pentru a exista, adica sa nu fie doar un nume interesant pe o carte de vizita. Cat timp nu exista un business minim potential de peste 100,000 euro pe an, preferam sa integram alte servicii in departamentele existente (e.g. productie AV in tehnic, content management in client service si asa mai departe).

Comunicarea interna
Credem in mediul de lucru informal si in relatiile autentice construite intre angajati, nu impuse de un cod de conduita, de un regulament interior sau de o functie ierarhica. Vechimea medie a angajatilor din companie, semnificativ mai mare decat media industriei este probabil un indicator ca facem ceva bine la capitolul atmosfera de lucru. De asemenea credem in structurile plate, fara nivele ierarhice multiple.

Probleme
Vrem sa gestionam cresterea fara a pierde din spiritul practic, antreprenorial. Anul acesta estimam ca vom creste cu aproximativ 50% cifra de afaceri. Daca vom reusi sa mentinem cel putin rata profitului de anul trecut, inseamna ca am reusit.

Un element pe care il incurajati in fluxul comunicarii
Respectul reciproc si respectarea cuvantului dat, indiferent ca ne referim la relatii angajat – angajat, client – agentie sau agentie – furnizori.

Clienti
Avem predominant ca si clienti companii multinationale, insa avem si cateva companii mai mici, antreprenoriale.

Nu am folosit absolut niciodata ca si criteriu exclusiv de lucru marimea bugetului, ci ne ghidam dupa o regula pe care o numim cei 3P de agentie: people (ai chimie cu oamenii de la client?), portfolio (sunt interesante proiectele realizate impreuna?) or profit (indiferent de marimea bugetului, operatiunile desfasurate iti aduc o profitabilitate rezonabila– minim 8% – 10%).

Daca poti raspunde sincer cu DA la cel putin una dintre intrebari, inseamna ca exista sanse reale sa existe premizele unei bune colaborari pe termen lung. Iar daca ma uit la durata medie a contractului clientilor nostri, pot spune ca regula de mai sus functioneaza perfect, in ambele sensuri (majoritatea clientilor nu au plecat niciodata de langa noi din momentul inceperii colaborarii iar relatia de lucru este una win-win, pe termen lung).

Cultura organizationala
Nu avem proceduri stufoase, ci doar reguli sanatoase: respectarea cuvantului dat, respect pentru colegi, clienti si furnizori si atentia la detalii in munca pe care o face fiecare.

Motto-ul agentiei
Cuvantul dat = livrabil asumat.

Provocarile din piata de digital
Cred sincer ca orice business poate fi unul de succes in momentul in care isi gaseste echilibrul. Insa atentie, acest echilibru este nu este o constanta, ci se poate schimba de la luna la luna.

Focusul top management-ului din orice tip de business trebuie sa fie mentinerea afacerii intr-un echilibru permanent, adaptat la piata, fara de care nicio crestere nu este posibila (cred ca majoritatea esecurilor rasunatoare sunt de fapt povesti ale unor business-uri care s-au inclinat prea mult intr-o directie sau alta).

Noi avem 3 elemente principale pe care le consideram cruciale in optinerea unui balans optim:

– creativitate vs pragmatism

– solutii tehnologice personalizate vs open source

– asteptari vs disponibilitati (e.g. buget vs efort)